5 Kasım 2019 Salı

Etik Üzerine Denemeler

Aslanın yegane emeli avını bulmak, boğmak, parçalamak ve yemektir. Aslanın bu hareketlerini yargılayacak herhangi bir hukuki ve etik temel bulunmamaktadır çünkü aslan varoluş amacını yerine getirmektedir. Lakin insan oğlu toplumsal yapı içerisinde bazı durumlarda yadırganıp bazı durumlarda övülerek bir yapay etik üzerine temellendirilmiştir. Bir insan öldürmenin ayıplanması ve de bir insanı kurtarmanın alkışlanması tamamen bu yapay zemin içerisinde gerçekleşmektedir. Bakınız üzerinde demiyorum direkt olarak sistem içerisinde eleştiri görmekteyiz. Demek ki sosyal yapı ve gelişen bu sistem içerisinde insan benliğinin dışarısında yahut içerisinde -belirsiz- eylemlerde bulunur ve bunun karşılığını layığıyla alır. Şimdi aslan ile insan arasında bana ilkel bir fark gösterin dediğimde bunun cevabını alacağımı düşünmüyorum. Demek ki suç, günah, sevap ve de ödül tamamen modernist bir etik anlayışının ürünüdür. Soruyorum sizlere bir insan bir aslandan üstün müdür? Etik ve hukuk yapay olgular ise insanı yargılamak ne denli doğrudur? Peki bunları onayladıysanız şunu sormak istiyorum sizlere yapılan kötülükler cezalandırılmamalı mı? Aile bireylerinizden birini sebepsizce öldüren bir insan cezalandırılmazsa ne hissedersiniz? Biliniz ki bir aslan hüznünü savanda yaşar biz insanlar mahkeme köşelerinde ayrıca yargı kısmi de olsa bütün fikirleri paradoksa sürükler, duygusallık mı gerek akılcılık mı yoksa bütün her şey kurgusal bir etikten mi ibaret?

-emirhan özdemir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder